Paint.NET – votuněné malování

Asi všichni uživatelé Windows znají MSPAINT čili Malování. Jednoduchý editor pro vyloženě základní úpravy obrázků. Moc toho neumí, ale já na něm oceňuju jednu maličkost – velice jednoduchou změnu velikosti obrázků. Na okraji plátna jsou body, které potáhnete a tím jednoduše změníte velikost. Jednoduché. Ale tím nějaké vychytávky Malování končí.

Nedávno jsem, tuším na Živě nebo podobném serveru, našel odkaz na Paint.NET. Maličký prográmek psaný v dotnetu, jenže funkčně jde o takový zmenšený Photoshop. Profíci samozřejmě ohrnou nos, ale pro laika, který čas od času potřebuje dopsat text do obrázku a nebo si trochu pohrát s fotkou, je to dobrá alternativa zdarma (ted nepočítám GIMP, který je bez debat výkonný, ale mě nesedí ovládáním).

Co umí?

Více otevřených souborů zaráz. Zatímco MSPAINT zvládne jenom jeden, tady jich máte víc po ruce. Nahoře v okně máte záložky a kliknutím si přepínáte. Jako v Opeře🙂
Paint

Vrstvy. Asi nemusím moc představovat, ne?
Úpravy. Jas, kontrast… klasika. většinou na rychlé úpravy jasu a pod. používám funkce v prohlížeči Faststone, ale paint.net je umí taky
Efekty. Různé rozostření, zaostření…
Rotace obrázků, ořezy, zrcadlení…
Nabídka nástrojů je hodně podobná té z Photoshopu.

Pro lamu mého kalibru naprosto dostačující nástroj. Funkčnost Photoshopu nevyužiju, tak ten kupovat nebudu; mspaint toho zas umí strašně málo a GIMP má neohrabané ovládání.
Paint.net je díky programování v dotnetu maličký a svižný prográmek. Škoda jen, že neumí resize obrázku jednoduchým taháním za okraje, ale co je dneska dokonalé. Rozhodně doporučuju k vyzkoušení. Sosejte na http://www.getpaint.net/, čeština je k nalezení na googlu🙂

9 thoughts on “Paint.NET – votuněné malování

  1. Paint.NET je moc fajn. Kdysi jsem se rozhodoval, čím nahradit GIMP, který je ve Windows kvůli hloupému GUI dost nepoužitelný. Paint.NET byla jedna z alternativ. Nevím, jak dnes, ale tenkrát jsem nenašel češtinu, což je pro mě zásadní nedostatek a takovým programům se snažím vyhnout (jak na mobilu, tak na PC). Samozřejmě jako náhrada GIMPu nestačí ani zdaleka (proto mám Photoshop), ale právě pro činnosti, které jsi vypsal, je vyloženě výbornou volbou. Editor v MS Office (Office Picture Manager) je taky celkem fajn, ale možná až moc jednoduchý, čímž se někdy stává složitým pro rychlé úkony.

  2. Doom: Jistě, angličtina není problém ani zdaleka, ale u mě to je hlavně otázka detailů, do jisté míry puntičkářství a vzhledu (na ten já hodně dám) – proto jsem odinstaloval i novou verzi Windows Live Writeru, i když byla velice dobrá, ale v angličtině, což mě v českém OS doslova deptá. Kdybych se tohohle zbavil, jak by mi bylo dobře…😉

  3. tak to já si zas spokojeně chrochtám na EN vistě, protože ta česká je přeložená místy velice bídně… takže EN writer je bez problémů🙂

  4. já teda jednoznačně upřednostňuju anglický programy (doma, v práci mám to, co dostanu)
    např. Photoshop mám českej, ale nastaveno EN rozhraní
    systém pochopitelně EN (XP Pro, SP2), české Regional Settings
    je to spolehlivější, míň konfliktní a na EN verze jsou dřív opravy

  5. nejaký ten manuál by sa na to dal stiahnuť?ja som nováčik a nemám ani šajnu ako upraviť fotku,ale chcela by som sa to veľmi naučiť.ďakujem za akúkoľvek radu.

Napsat komentář

