Nová hračka

Před nějakou dobou mi začal blbnout monitor – 6 let starý AOC 7KLR. Bylo mu úplně jedno, jakou obnovovací frekvenci mu pouští grafika, blikal na 60Hz. Rozhodoval jsem se, co pořídím jako náhradu. Do opravy se mi moc nechtělo, 17” CRT je v dnešní době přece jenom trochu oldschool smile_regular.

Už delší dobu jsem pokukoval po nějakém LCD panelu. Jenže, nechtěl jsem kupovat nic nového, dokud starý monitor neumře (což se mi ted splnilo smile_regular). Tož, hurá do výběru. Kritéria byla jasná – cena <= 6000 kačen, 22”, dobré barvy, použitelnost hlavně na hry a filmy (nejsem grafik, takže 6bit. barvy stačí).

Zašel jsem na fórum pctuningu a poprosil o radu. Axloth mi doporučil Samsung T220. Našel jsem si k němu pár recenzí a podobné přístroje. Spolu s T220 se do výběru dostal ještě HP W2207H. A začalo peklo smile_devil výběru. Srovnávání, hledání, špekulování. Ale nakonec to vyhrál Samsung. Sice o prsa, ale vyhrál.
Samsung má totiž matnou obrazovku, zatímco HP ji má lesklou. Jenže HP má zase super stojan a pivot a USB hub. Ovšem pro mě byl dost velký problém právě v lesklé obrazovce.
Takže, s těžkým srdcem jsem pustil Hápéčko k vodě a rozhodl se pro Samsunga. Tímto chci axlothovi poděkovat za radu.

V obchodě Optima, kde rád nakupuju, ho zrovna neměli skladem, takže mi ho objednali a začalo čekání a těšění se. Trvalo skoro 14 dní, protože dodávka od výrobce se zpozdila.
Kdo si počká, ten se dočká. Včera odpoledne mi zazvonil telefon. Optima, právě naskladnili mou objednávku. Takže hurá. Zavolal jsem rodičům, jestli mi půjčí auto. Půjčili. Tak jsem osedlal našeho starého favorita a honem do obchodu.

Zkušenosti:

Před tímhle LCD jsem pracoval (v práci) s prachstarými panely – Nec VM71 a BenQ T901. Nec jsem měl připojen přes D-SUB, BenQ mám přes DVI. U obou monitorů jsem si musel dost pohrát s nastavením kalibrace, auto kalibrace neměla dobré výsledky – písmenka na obrazovce jsem měl šíleně rozmazaná (samozřejmě v nativním rozlišení – interpolaci oba monitory zvládají bídně, ale na kancl snad interpolace ani potřeba není). Oba monitory mají/měly strašně malé pozorovací úhly, hlavně ty svislé stály za prd. Věrnost barev taky dost mizerná.

Designově se mi moc líbí. Spostu let jsem měl PC pracoviště ve strohém designu, tak proč se trochu nehýčkat.
Lesklý rámeček mi nevadí. Resp, velice rychle jsem se ho naučil ignorovat. Při osahávání monitoru se samozřejmě zašpiní. Výrobce dodal malou utěrku. smile_regular
Tlačítka jsou z boku. Poprvé jsem si musel monitor natočit, abych věděl, co je co. Už se ale v menu umím pohybovat po hmatu smile_regular

Po prvním připojení měl monitor jas na 100%. Já ho snížil na 50%, což se mi zdá dobré. Kontrast tím neutrpěl.
Automatická kalibrace prošla dobře, nemusel jsem monitor dolaďovat ručně.

Hry:

  • Need for Speed: Most Wanted – MW neumí wide rozlišení, takže ke slovu musela přijít interpolace. Monitor si s ní poradil dobře. Hrál jsem asi půl hodiny a obraz se mi zdál dobrý.
  • Gothic 3 – nastavil jsem nativní rozlišení, obraz pěkný. Nic neškubalo, rozdvojené hrany jsem neviděl
  • FarCry – nativní rozlišení, hraní v pohodě
  • až se mi bude chtít, tak zkusím HL2

Filmy:

  • DVD dobré, stáhl jsem si pár trailerů v HD, to mě vyloženě nadchlo smile_regular. Zkoušel jsem třebas trailer k filmu Max Payne, ve kterém jsou rychlé scény a dost tmavých míst – černá je fakt černá.
  • při koukání z postele taky pohoda, vertikální pozorovací úhel je dobrý, obraz se nekazil
  • Obraz z TV karty je taky dobrý. Akorát si budu muset pořídit lepší příjem signálu smile_regular

Podstatně víc do hloubky jde například recenze na Světě hardware nebo na Extrahardware. Ty rozhodně doporučím.

Moje zhodnocení: spokojenost. Uvidíme časem.

6 thoughts on “Nová hračka

  1. Tak to gratuluji k novému monitoru… Ač se to nezdá, je monitor ""vždycky"" to co by mělo být na PC pro uživatele to nejlepší… páč s ním člověk, a skrze něj, stráví spoustu času i když se počítač obmění…
    Já jsem vybíral monitor před skoro třemi lety, kdy situace na trhu byla přeci jen ještě dost odlišná a LCD monitory větší uhlopříčky nad dvacet byli prostě drahý…
    Nakonec jsem vybral velice DVI 17" Hyundai – konzervativní monitor s velice tenkým rámečkem bez dalších prvků jako je hub, repráky (má ale schovaný !) výrazná ovl. tlačítka a tak podobně… zaměřil jsem se samozřejmě na co nejlepší parametry papírové, ale hlavně designově a ergonomicky musel splňovat mojí představu. Soustředil jsem se na konzervativní a hlavně kvalitní vysouvací nohu (mnoho lidí si kupuje monitory a pak si je podkládá knížkama, aby se u něj nemuselo lámat, no co to je ??? :o))) ) + pivot a kvalitní základnu + zejména možnost monitor naklápět vpřed vzad !!! , umístění kabelů a tak podobně… Mnoho lidí si kupuje předesignované sračky a pak hrozně trpí tim, že si prostě nemohou monitor dát před oči nad klávesnici do správné výšky a správného úhlu, aby se nemuseli hrbit, kroutit a zmizeli jim všechny od/lesky… Důležité je, aby i například signalizační ledky nebyli nějak pře*píp, takže když je pak tma a člověk kouká na film svítí někomu na monitoru takový halóo, že to neustále přitahuje pozornost… Mám nenápadné tmavě modré podsvícení a to pouze jednou ledkou, jinak nic…
     
    Prostě to neni sranda vybrat správný monitor, a aby to nebyla nějaká nafrfněná dáma, ale pořádnej makáč.
     
    Jinak s HP u levnějších modelů mám bohužel špatnou zkušenost (dodáváme do práce pouze od HP, což mě mrzí protože Dell je v tomto ohledu o mnoho lepší)… Na stole mám navíc dva identické kusy a pak teprve je vidět jak to prostě nesedí a strávil jsem monoh času tím to nějak seštolovat, abych to mohl nějak dvoumonitorově provozovat bez většího rušení… U BenQ jsme se po dvou kusech rozhodli je raději už nikdy více nekupovat… jsou výrazně špatné.

  2. T220 má diodu 1) hodně slabou a 2) jde přes OSD vypnout, takže neruší.Včera jsem strávil půl dne čuměním na různý filmy a zatím pořád spokojenost. Obraz mírně pokulhával v Pánu Prstenů, scéna s bitkou na Větrově – ta je hodně tmavá a dost akční. V pasáži, kdy Aragorn vběhne mezi pět Přízraků s pochodní v ruce, měl monitor trochu problém s kontrastem, černá mírně šedla – ale nic, co by se nedalo překousnout. Dynamický kontrast jsem zapnutý neměl. Ale jinak pohoda.

  3. s timhle rámečkem to nemůže dostat TCO03 🙂 ale jinak asi dobrá volba – dneska už monitor s SPVA neseženeš – upustilo se od toho, páč to bylo drahý…snad jen EIZO je furt má
    já mám Fujitsu Siemens ScenicView P24W-1 (ten byl ještě SPVA) – 24"
    a k tomu jako "sidepanel" nějakej levnej 17" Benq otočenej na výšku (originál otáčet nešel, ale kopil jsem na to nohu která se přidělá do VESA montáže)
    porovnání obrazu – je to nebe a dudy – ta 24" je dokonalá, Benq je sra.ka – ale jako sidepanel dobrý 🙂

  4. Pětkný LCD, pěkný. No taky budu muset ďelat upgrade , škodaže solidní lepší matice než TN je furt přes 15k

  5. update: viděl jsem pár filmů v HDTV a super.na to, že jde o TN panel, vypadají filmy barevně velice pěkně. Tmavé scény jsou opravdu v pohodě, rozdvojování hran jsem zatím pořád nepozoroval.FarCry je v nativním rozlišení vyloženě mňam 🙂

  6. další malá aktualizace – V poslední době jsem dost hrál Half Life 2 – Epizodu 2 a Portal. A tyhle gamesky daly monitoru dost zabrat – poprvé jsem viděl rozdvojování hran. a občas i dost viditelné. v zápalu akce si toho nevšimnete, ale když pak dojdete na "kochací" místo a rozhlížíte se, trochu to ruší. takže rozdvojování hran tenhle monitor trochu trápí. ale dá se to přežít. on je source engine docela potvora, která potrápí ledasjaký LCD panel

Zanechat Odpověď

