Aimp 2.50 – náhrada za winamp nebo windows media player

Už dlouho jsem vás neseznámil se žádným ze svých oblíbenců z oboru software. Ted to napravím.

Seznamte se: AIMP.

aimp 
Zlí jazykové tvrdí následující: pojďme napsat winamp jinak, ale zas to nesmí být moc jiný než winamp. A jak se jim to povedlo? Myslím, že dobře.

Na grafickém rozhraní toho asi moc nevymyslíme. Základ je docela přehledný a jednoduchý. Kdo si chce pohrát s xichtem, určitě ocení skiny programu. Některé jsou povedené, jiné moc ne. Na stránkách programu jich najdete celou řadu.
aimp skiny aimp skiny1aimp skiny2aimp skiny3

Mě osobně se nejvíc líbí xichtík napodobující WMP 11 – nejlíp sedí do celkového prostředí Windows Vista
aimp skiny4aimp skiny41

Tolik o skinech, nyní k funkčnosti a ovládání. Snad nic nezapomenu.

Samozřejmostí je spousta klávesových zkratek. Ty jsou nastavitelné ve dvou úrovních – lokální a globální.
aimp zkr
Nastavit můžete spoustu věcí. Pro mě jsou důležité zkratky pro ovládání přehrávání – podobně jako u winampu ZXCVB. A taky Shift+Ctrl+J pro rychlé hledání v playlistu.

Aimp nativně podporuje gapless přehrávání. Můžete nastavit délku crossfadingu skladeb. Já to mám nastaveno na 50 ms a funguje to skvěle – u živých nahrávek, které jsou rozsekané na jednotlivé tracky, není skoro poznat přechod.

Nativní podpora cue-sheetu taky potěší. Cue se dá otevřít jako playlist a poté skákat po skladbách. Dřívější verze měly drobné problémy s přechody skladeb, ve 2.5 na podpoře cue zapracovali a přehrávání je nyní naprosto “bezešvé”.

Samozřejmostí je podpora pluginů. Já jich moc nemám, ale na stránce programu je jich docela hodně. Já používám pouze konektor pro klienta Last.fm.

Důležitá vlastnost je možnost mít otevřeno víc playlistů najednou – funguje to podobně jako taby v Opeře. Mezi playlisty lze libovolně přepínat a po dohrání jednoto playlistu lze přejít na playlist další.
aimp taby

Jistě jste si všimli modrých kulatých tlačítek vlevo v okně playlistu. Po klepnutí na ně můžete zapnout/vypnout přehrávání té konkrétní skladby.

Při vypnutí si program zapamatuje nejen přehrávanou skladbu, ale i pozici, kde jste přehrávání přerušili. Po opětovném zapnutí pokračuje tam, kde přestal.

Aimp umí přehrávat a nahrávat z internetového rádia.

Další důležitá funkce je možnost automatického vypnutí PC. Buď po aktuální skladbě, po dojetí playlistu, po určené době nebo v konkrétním čase.
aimp casovac

Aimp obsahuje následující utility:
Konvertor formátů s možností ripování CD. Převádí do WAV, MP3, bezztrátových formátů a OGG.
aimp prevod

Tag editor
aimp tagy 
Pro základní tagování stačí, ale na pořádnou práci s tagy raději používám media monkey – aimp zatím neumí hledat tagy na webu.

Media Library.
Přiznám se, že tyhle knihovny nepoužívám – stačí mi solidně udržovaná struktura adresářů na disku. Takže o tomhle se nebudu moc vyjadřovat
knihov

Jako poslední je k dispozici jednoduchý záznam zvuku.
aimp zaznam

Tolik k utilitám.

Co tu máme dál?
Aimp podporuje různé efekty DSP. Podle mě je to hovadina, ale pokud si chce zprasit hudbu, tak samozřejmě můžete.
Samozřejmostí je vícejazyčnost. V instalaci je defaultně angličtina a ruština, další jazyky můžete přidat.

Instalačka zabere necelé 4 MB, nainstalovaný program si vezme 8 MB na disku a 20 MB v RAM – Winamp si vezme podstatně víc.

V porovnání Aimp x Winamp pro mě Aimp jasně vyhrává. Je to sice Winamp napsaný jinak, ale ne zas moc jinak – ovšem přítomnost vychytávek, které Aimp nabízí, je velice příjemná. Jsou to sice maličkosti, ale potěší.

Domovská stránka a download: http://aimp.ru/index.php?action_skin_change=yes&skin_name=english

Článeček budu doplnovat jakmile si vzpomenu na další vychytávku, kterou aimp nabízí.

6 thoughts on “Aimp 2.50 – náhrada za winamp nebo windows media player

  1. kolik to žere CPU na takových těch internetových brousítkách "allinone"?? viry, spyware, rootkity? je to z Ruska…
    zatím zůstanu u WinAmpa…a to mám ještě nějakou historickou verzi. Prostě zatím jsem nenašel nic, co by mi tam chybělo, tak nemám důvod měnit🙂

  2. spyware, rootkit ani jinej malware jsem v tom nenašel – otestováno AVGčkem, Avastem a NODem.procesoru to žere pomálu. < 5%

  3. Taky jsem o AIMP přemýšlel, ale podle tvejch screenshotů nemá knihovnu jako novej WinAmp (s obrázkama🙂 ), na což už jsem si zvykl… Vzhledem k tomu, že uznávám, že ty nový verze jsou těžkopádnější, zkoušel jsem MediaMonkey a taková doba startu byla ještě horší… O iTunes, který mám nainstalovaný kvůli iPodu hanba mluvit, tam se mojí 8 GB hudební knihovnou nedá pořádně ani skrolovat… Foobar se mi nelíbí, MediaPlayer taky ne🙂 – já osobně zůstávám u WinAmpu 5.5…

  4. ted jsem se na to trochu díval – pokud "knihovnou s obrázkama" myslíš schopnost zobrazit "album art", tak to aimp umí.po kliknutí na miniaturu se otevře plná velikost.

  5. Pingback: statistika za rok 2010 « Tohle je můj svět

Napsat komentář

