Windows Seven – první pohled lamy

Microsoftu “unikl” build 7000 připravovaného operačního systému Windows Seven. Nějakým nedopatřením (přinesli mi ho ufouni) se mi dostal do ruky obraz ISO instalaček.
Jakožto rejpal, šťoura a děsně zvědavej člověk jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít vyzkoušení téhle njůvinky. Váhal jsem mezi instalací na virtual PC a na můj kompík. Nakonec vyhrál kompík – Sedmička nahradila instalaci WinXP, na které jsem nechytil už asi 3/4 roku.

Pojďme na představení OS…

Instalace se podobá instalaci Visty. Nečekejte žádné pasti, prostě klasika. Nabootujete z CD, stisknete klávesu a spustí se průvodce instalačním procesem.
Imáge má 2,4 GB, nainstalovaný OS si vezme cca 14 GB. Jo, je to dost, ale… instaloval jsem na disk, kde už OS byl a tak se určitě něco zazálohovalo.

První start: Sedmičky vypadají krásně. Vkusně zvolená tapeta, k tomu průhledný taskbar… moc pěkný. Posuďte sami:
cleardesktop cleardesktop1
Mě osobně se ta rybička strašně líbí.

V Sedmičkách se představuje nový vzhled taskbaru: tkačítka bez popisků. Navíc, zmizel panel QuickLaunch, ikony snadného spouštění ted leží přímo na taskbaru
Na levém screenshotu vidíte starý známý taskbar, na pravém screenu potom vzhled nový. Co se vám líbí víc?

Já osobně jsem konzervativní a nový taskbar mi nic neříká. Ale, možná si zvyknu.

Krátce ke QuickLaunch. Ukážu vám dva screeny. Povypínal jsem nějaké aplikace, aby toho nebylo tolik. Hledejte rozdíly…
taksbar1 taksbar2
Jakmile spustíte nějakou aplikaci, kterou máte v quicklaunch, na místě její ikony se udělá tlačítko taskbaru. Praktické nebo ne? Nechám na vás.
Mimochodem, konečně se dají přesouvat jednotlivá tlačítka s programy, takže si seznam spuštěných programů můžete upravit podle sebe.

Takto vypadá kontextová nabídka u programu na taskbaru:
context

A takto vypadá náhled seskupených tlačítek na novém taskbaru – v tomhle případě jde o více oken Průzkumníka.
prev

Windows Seven jsou ořezané o některé programy. Nehledejte poštovního klienta, Messenger a pod. – nahradí je aplikace Live Essentials.

Kompatibilita: Tvrdí se, že co běží pod Vistou, pod Seven poběží taky. Nezkoušel jsem toho moc, jenom moje nejpoužívanější programy. A skóre?
Opera 10.0 alpha – v pořádku
Aimp: problém s ovladačem zvuku
QIP Infium: v pořádku
WLM: v pořádku
Live Writer: v pořádku
Last.fm: v pořádku

S ovladači je to kapánek horší. Konkrétně s mou zvukovkou. Testuju na mírně obstarožní desce Asus A8R-MVP s chipsetem ATi xPress 1600 a zvukovým čipem ADi 1986. Zvuk se chová dost divně. Někdy se stane, že po ukončení jednoho programu pracujícího se zvukovkou, se zvukový ovladač nějak zamotá a zvuk přestane jít. Pak je nutné jít do ovládacího panelu zvuk a tam udělat nějaké mumbo jumbo s nastavením. Nepřišel jsem zatím na způsob, jak tuto chybu reprodukovat. Nicméně, dá se soudit, že soudruzi programátoři tam maj bug jak prase – nicméně jde o betu, takže jim to pěkně bonzneme a budeme doufat, že na to mrknou 🙂

Co tu máme dál: rychlost odezvy OS. Jo, tady microsofti zapracovali. Subjektivně je W7 rychlejší než WV. Samozřejmě nesrovnávám zaběhlej OS s nově nainstalovaným, ale čerstvou instalaci proti čerstvé instalaci.
A jak jsme na tom se žraním RAMky? Když mám spuštěných pár programů (Aimp, Operu, Writer, QIP, WLM), obsazená RAM je na hodnotě 800 mega. Takže o fous líp jak Vista. Neumím ale posoudit, nakolik to dělá čerstvost instalace a s tím související stav prefetch cache a podobnejch hovadin 🙂

Hry: Zkoušel jsem Half Life 2. No problemo, hra běhá svižně, FPS jsem zatím neměřil, ale je to srovnatelné s Vistou, kde HL2 rovněž běžel v pohodě. Za půlden testování toho moc nevyzkouším, že 🙂 – ale budu postupně psát další věci.

To je zatím vše. Máte dotazy? pište, směle pište komentáře 🙂

A na co se chystám? Network and Sharing Center, Activities Center, podívám se, kam zmizel Sidebar, jak je předělaná oblast SysTray… ještě pár věcí projdu. Ale o tom zas příště.

7 thoughts on “Windows Seven – první pohled lamy

  1. ad taskbar – kosmetický sračičky, takovej design si umím udělat i na XP :-)kompatibilita se starým HW – kastli od Superba taky na Š120 neposadíšhry – je HL2 průkaznej? Je to dost stará hra a asi nevyužije plně DX10…spíš bych to otestoval na něčem,co využívá HDR nebo jiný triky pro dynamický osvětlení apod.BTW 800 MB s tim výčtem aplikací, kterej uvádíš mi přijde děsně moc 😦

  2. a jéjej, negativista promluvil :-)ad HL2 – byla to Epizoda 2, ta už HDR umí. samozřejmě jsem to jel pod DX9, na desítku nemám hardware 🙂 – GF 8600 by to asi neutáhla v rozumným framerate.a co se týká toho zvuku – na vistě mi zvuk jede korektně, takže to podle mě bude fakt nějakej bug

  3. je to možný, ten HW nemá cenu na betě soudit moc přísněDX9 je mrtvý, "rest in pieces" (c) Duke Nukemjá nejsem negativista, jen mám velmi střízlivý pohled na věc…ale předběžně bude Win7 můj nový OS (místo WinXP)….Vistu přeskočím 🙂

  4. pokud MS na vývoji Win7 nic neposere a vyladí tu betu, která je ted k dispozici, máme se na co těšit. vista udělaná správně, to bude mňam…

  5. Všechny novinky, který jsi popsal, se mi MOC a MOC líbí. Kolikrát jsem už seděl u PC a chtěl si posunout tlačítko spuštěného programu na taskbaru a ono jaksi nic – teď (s Windows 7) už to konečně půjde. Prostě se těším, no :-).

  6. Mně přinesl instalačku holub, co mi přistál na balkóně… to je fakt šílené, komu všemu Steve nacpe své W7. 🙂

  7. Pingback: statistika za rok 2010 « Tohle je můj svět

Zanechat Odpověď

