1.5.2009 – VVP Libavá, Bílý kámen

Příslušnou fotogalerii najdete přímo zde.

O co vůbec jde? Jednou za rok, 1. května, se VVP Libavá otevře veřejnosti a armáda pustí lidi na některé cesty. Moc jich není a většinou se nachází v okrajových částech prostoru, na většinu cvičišť se nepodíváte. Ovšem i okrajové, hospodářské, části jsou krásné.
Je docela škoda, že armáda tuhle akci nebere jako možnost své prezentace. Myslím, že spousta lidí by ocenila přehlídku vojenské techniky a nějakou komentovanou prohlídku různých střelnic nebo tankových brodů. Bohužel, nic takového se neděje.

Poprvé po delší době se Bílý kámen odehrával za hezkého počasí. Předchozí dva ročníky byly ve znamení chladna a deště – jeden z nich byl dokonce o týden posunut.

Tentokrát jsme nedali dohromady žádnou větší skupinu. Na bike-foru se sice objevil pokus něco domluvit, ale neuspěl, každý si jel svoje🙂
Já si to tentokrát projel s kolegou Kamilem z cyklodiskuze.

mapa bílý kámen

Sešli jsme se po osmé hodině ranní a vypálili směrem na Bystrovany. Za Bystřicí nás čekalo překvápko – chtěli jsme jet po žluté TZ na Mariánské údolí, jenže místo polní cesty jsme narazili na šutráky – bude se tam asfaltovat. Nějak jsme to ale překlepali. Za mostem v chatové osadě nás přivítal nový povrch. Ten asfalt snad za chvíli bude všude🙂

Prohučeli jsme přes Mariánské a Hlubočky, společnost nám dělal mírný protivítr.

První sranda nastala na přejezdu u nádraží Hrubá voda. Dojeli jsme větší skupinu cykloturistů, kteří rovněž mířili do VVP. Na přejezdu nás zastavila červená, od Bruntálu jela mašinka. Než mašinka přejela, chvíli to trvalo. Turistická skupina zastavila tak šikovně, že zabrala půlku cesty. Zrovna v tu chvilku přijela babka v zeleném Favoritu a okamžitě začala troubit a pořvávat z okna, ať ji pustíme. Taková šedivá kouzelná babička jako věchýtek a jak uměla nadávat. Na argument, že stejně bliká semafor a pojede vlak, nereagovala🙂. Tak jsme ji svorně ignorovali.

Na Hrubé vodě konečně skončil asfalt a kousek jsme se svezli terénkem. Modrá přes Hrubovodské sutě je krásná, ale technicky trochu náročná cesta. Pár kopečků plných kamení dá zabrat. Ovšem okolí je úžasné. A my si našli i další objekt na kochačku – hezkou slečnu, co jela kolem🙂

Dojeli jsme na Smilovskou zastávku, koupili si vstupenku a vydali se lesní cestou kolem Lichnice nahoru do VVP. Po kilometru jsme se z téhle cesty odpojili a začali stoupat přímo na Smilov. Kopeček je to krásnej, ale prudkej. Cestou mě napadalo, jak asi dřív lidi chodili  z vlaku takovej kus a ještě do kopce. Smilov má 580 mnm, smilovská zastávka 380m🙂

Na Smilově jsme si odpočali, svlékli dlouhé věci, koukli se po okolí vesnice a vyrazili dál na Libavou. A z Libavé pak na Starou vodu. Stoupání z Libavé je pěkně protivné – kostky a kopec horší než Praděd. Moc to nejelo. Kamil odjel s tím, že mě počká nahoře. Já si jel svoje a kochal se výhledy. A taky trochu zuřil, začalo mi nepříjemně vrzat sedlo. Tohle vrzání mě ničilo až do Olomouce😦

Ve Staré vodě jsme okoukli kostel, zhodnotili jeho zdevastování – vnějšek už je opravený hezky, ale uvnitř je to šílené, vojáci byli opravdu barbaři. Od kostela jsme pak ještě zajeli ke studánce. Bylo tam docela dost lidí, takže přímo k vodě jsme se nedostali. Tak jsme pokračovali dál po kostkách na Podlesí, už mimo VVP.

Libavsko je opravdu kopcovaté – na to si budu stěžovat ještě hodněkrát. Pěkně nahoru a dolů, stále strmé stoupání. Mně to dalo pěkně zabrat. Ovšem pořád bylo na co koukat. Výhledy, kvetoucí stromy…
V Podlesí jsme zas na chvíli opustili zpevněnou cestu a polními cestami pokračovali na Oldřůvky. Na začátku nás přivítalo písčité stoupání, potom prudší kopec a nakonec vlnky po planině mezi pastvinami.

Dojeli jsme do Oldřůvek. Tady nás čekala nejdelší část cesty vojenským prostorem. Nejdřív vystoupat nahoru nad dědinu a potom zase sjet dolů mezi zbytky domů – docela kvalitní zelená divočina. Na konci sjezdu jsme dali pauzu u starého mostu přes Odru a začali zase nastoupávat.
Většina sjezdů nebo stoupání měla převýšení kolem 100 metrů. Nožky si užily..
Dorazili jsme až nad barnovskou přehradu. A nad ní nás čekala největší zkouška – výstup na Barnovský kopec. Stoupání jak blázen a zvláštní mix povrchů – chvílemi solidní asfalt, kousek dál hrubé kamení. A pořád do kopce. Tady mi vrzkání sedla pěkně lezlo na nervy.
Na horizontu bylo vyhráno. Až do Kovářova jsme se pěkně vezli. A opět bylo na co koukat.

Z Kovářova jsme dál pokračovali na Potštát a z Potštátu na Zelený kříž. Tenhle úsek cesty byl peklo – ve vedru, bez stínu, po frekventované cestě a pořád mírně do kopce. A samozřejmě nám foukalo proti. Kamil se mi tady pomalu ale jistě ztrácel až se ztratil úplně. Bohužel, už jsme se nenašli. Hledal jsem ho na Zeleném kříži, na Kozlově i u pramene. Na všech místech bylo hodně lidí, takže hledání bylo hodně těžké.

Od pramene Odry jsem už pokračoval sám. Napřed lesem, potom sjezdík po kamenech na varhošťská luka a přes louky na Varhošť. Projel jsem dědinu a zkoušel hledat zbytky domů – minule byly vidět, dnes jsem je nenašel. Zarostly trávou.
Poslední část cesty – Varhošť – Jestřebí – kolem Strážné a dolů. Tady mě dost zpomalily slavné libavské kostky – nechápu, jak jsem tudy mohl jezdit na cesťáku. Ta cesta je děsná i na biku.
Od Strážné dolů je to krásný sjezdík po hladké cestě, klesání 6 – 13%. Hučelo mi to tam pěkně. Od 40 k/h mi už pláště dělají děsný randál.
Docela mě tam vyděsila jedna ženská. Stála na kraji cesty a evidentně ji chtěla přejít. Připravil jsem se na brždění. Baba furt nic, furt nic, pořád na mě čuměla. A pak, na poslední chvíli, frrrrrk mi před kolo. Minuli jsme se o malý kousek, já si vyzkoušel nouzové brždění z 65 na 30 k/h a baba mě ještě seřvala. Některé lidi prostě nepochopíš🙂

Z Mrskles jsem pak valil do Bystřice a kolem Bystřičky domů – už jsem byl docela utahaný a nohy bolely. Ještěže to bylo po rovině.

Zájemce o historii libavska určitě zaujme link na web Zaniklé obce.

Sma sumárum – 100 km, AV 16, 1550m up. Po cestě padly 3 litry iontíků, 6 müsli tyček a jedna kofola, doma pak 2 pivka na zahrádce.

One thought on “1.5.2009 – VVP Libavá, Bílý kámen

  1. Fotky nejsou k videni. Kdyz se prihlasim na live.com pod svym uctem, tak tam najdu zpravu "That item seems to be missing".

Napsat komentář

