Mirror’s Edge

…Už dlouho se mi nestalo, aby mě nějaká hra takhle nadchla…

Hry v poslední době moc nesleduju. Vychází jich tolik, že se v tom už vůbec neorientuju. V podstatě teď zůstávám u svého archivu odzkoušených pařeb. Další důvod je i zastaralost mého kompu – A64 x2 3800+, 2GB DDR a GF8600 GT není zrovna herní sestava. Takže moderní pařby jdou mírně mimo mně. Tak jsem přehlídnul i Mirror’s Edge. Když jsem zahlídl články a preview, moc mě to nenadchlo – skákačka beze zbraní, to bude děsná nuda. Ovšem, opak je pravdou.

Nedávno jsem měl možnost zahrát si demo. Po pár minutách jsem usoudil, že to nebude zas taková blbina a po trochu delší době jsem usoudil, že to pro mně je “must have” věc.

Příběhová linka je jednoduchá – moderní velkoměsto blízké budoucnosti plné šťastných lidí, kterým slouží technika. Jenže, něco za něco. Lidé vládnoucí městu mají pod palcem veškerý tok informací a rozhodují, která data se dostanou do rukou jejich ovčanům.
Pokud chcete poslat nějakou zvláštní zprávu, musíte si sehnat kurýra, zde zvaného běžec, který ji doručí osobně. Většinou k tomu použije krkolomnou cestu po střechách, okapech a skrz různé rozestavěné areály.
Běžci jsou lidé na okraji společnosti, které vládnoucí vrstva tak nějak ignoruje, protože si je vědoma své moci nad většinou ovčanů a hlavně nad masmédii.

Vaše postava, Faith, je jednou z těchto běžců a spokojeně si žije svůj život na střechách.

Ve městě se chystají volby starosty a jeden z kandidátů slibuje velké změny. To se samozřejmě nelíbí někomu ve stávající vládě a kandidáta nechá zabít. Podezření padne na sestru Faith, která je u policie. Faith jí slibuje, že očistí její jméno a vypátrá vraha. Tím se sama ocitá v nebezpečí života.

Po úvodním tréninku jste vrženi do víru událostí, jde po vás policie i najatí vrahové. Musíte dělat to, co umíte nejlíp. Utíkat.

Běhání po střechách je hlavní náplní hry. Tento prvek je zpracován skvěle. Lokace jsou různorodé, samozřejmě nemůžete poskakovat  jenom tak bezhlavě. Spousta míst jsou skutečnou výzvou pro mozek i prsty. Hra vám sice pomáhá řešit jednotlivé puzzly tím, že vám červeně označí předměty, které můžete použít pro přeběhnutí nebo skok, ale za ručičku vás nevede – puzzle si musíte pěkně rozmyslet a pak šikovně proskákat. Nuda? Nemyslím. Některé hádanky dají pěkně zabrat. “Mám to přeskočit a nebo proběhnout po zdi? Trefím se na tu prostřední střechu?”
Ovládání je zpraocváno pěkně – používá se jenom pár kláves. pohyb, akce, skok, otočka, skrčení a speciální klávesy. Všechno si můžete nastavit tak, aby bylo po ruce. buď kolem šipek nebo WSAD, jak jste zvyklí. Jednoduchost ovládání je skvělá, hraje se velice elegantně.

Souboje s protivníky jsou taky super. Můžete si vybrat. Buď jim utečete nebo jim dáte jednomu po druhym do budky a nebo prvnímu seberete zbraň a ostatní postřílíte. Faith je hlavně běžec, takže nejraději bojuje beze zbraně. Pokud nějakou seberete, tak ji tím hodně zpomalíte. Přestane běhat a bude jenom chodit.

U soubojů se skvěle bavím. Není nad to připlížit se k jednomu enemákovi zezadu, sebrat mu zbraň a ostatním ukázat, zač je toho loket🙂
Zbraní je docela dost. Záleží, kdo proti vám stojí. Obyčejní policisté jsou ozbrojeni pistolí nebo brokovnicí, příslušníci SWAT mají samopaly H&K UMP, ostřelovači používají pravděpodobně Barret M82 a občas narazíte i na kulometčíka  ozbrojeného M249 S-SAW.
Zapomeňte na nějaké přebíjení. Když seberete samopal, ze kterého někdo vystřílel 15 ran, máte jenom ten zbytek a pak ho můžete zahodit a jít shánět další. I tato vlastnost přidává soubojům na atraktivitě. Bitka s pěti policisty ze SWAT je pak hodně zajímavá. Naštěstí je tu možnost nepřítele načnout dávkou a dorazit dvěma ranami pěstí.
Já osobně jsem si nejvíc srandy užil s kulometem na lodi – překvapit pět nepřátel a jednoho po druhém je usměrnit dobře mířenou dávkou, tomu říkám rovnováha sil.
V bitkách dost záleží na tom, jak si věříte. Pokud na vás jdou dva, zvládnete je. Na víc jsem si netroufl – jednoho z nich sice můžete zbuchat, ale ti ostatní vás mezitím pečlivě krmí olovem🙂. Takže, raději zdrhnout🙂 nebo se je pokusit rozdělit a zpracovat po jednom.

Pro mně je největší výzvou běhání po střeše a skákání, kvůli tomu mám Mirror’s Edge tak v oblibě. Nemám rád výšky. Když jsem při prvních pár skocích zastavil u okraje střechy a podíval se dolů, dělalo se mi tak trochu nevolno. Dojem z výšky je opravdu realistický. A celé město je doslova prošpikováno různými skoky a pády. Na jedné straně fuj, na druhé je to pastva pro oči.

Jednotlivé mise jsou mezi sebou propojeny krátkými filmečky – ty jsou dělané nikoliv jako enginové animace, ale jsou kreslené v komixovém stylu.

Ke hře patří samozřejmě i hudba. V Mirorr’s Edge je povedená. V každé misi hraje jiná skladba. Žádného opakování témat se nedočkáte. A když jde do tuhého, muzika samozřejmě přitvrdí a žene vás kupředu.

Moje hodnocení? Skvělá hra. Za ty peníze, v současné době kolem 1000 kč, rozhodně stojí. Pár chybiček se sice najde, ale klady je rychle zamaskují.
Obtížnost je vyvážená, bezhlavé akci moc nepřeje. Bez mozku a bystrých oči se daleko nedostanete, bez šikovných prstů rovněž ne. Pokud vám nechybí ani jedno, budete se skvěle bavit a u některých vypečených zákysů se asi budete hodně vztekat🙂

Galerii screenů a další informace najdete na http://mirrorsedge.vokr.com/. A já se s vámi rozloučím videem…

6 thoughts on “Mirror’s Edge

  1. a na tvé konfiguraci – co grafiky? rozlišení, detaily, trhání atd…??jinak podle popisu to vypadá hodně dobře🙂

  2. v Sedmách, kde to mám nainstalované, mám rating 4,6, hra chce 4,0 a doporučené je 5,0. hraju to v menším rozlišení než je nativní 1680 mého LCD, tuším že 1152, ale interpolace monitoru to vykreslí hezky. detaily mám střední, AA vypnuté a hra se hýbe v pohodě. FPS jsem neměřil, takže nevím, jestli je to 30 nebo 40 a nezajímá mě to. Nikde nic netrhá, ani v soubojích s více nepřáteli nebo v lokacích přecpaných různými věcmi. PhysX mám samozřejmě vypnuté. Podle mě je hra docela solidně optimalizovaná, když mi jede takhle hezky.Upřímně, já ani nepoznám, jestli mám někde zapnuté nebo vypnuté AA nebo AF, důležitější je pro mně hratelnost a zábava. eye candies jdou trochu mimo moje pozorování🙂

  3. tak jsem se podíval na nastavení. doposud jsem to hrál na 1380, FRAPS ukazoval 60 FPS. tak jsem zkusil dát 1680 a zahrát si dvě mapy z prostředka. FPS de drželo mezi 25 a 35. Dokonce ani v bitce s lidma ze SWAT, kde se hodně střílelo, FPS pod 25 nešlo. čili, hra je na hranici hratelnosti, ale trhání nebo záseky stroje jsem nezaznamenal. myslím si, že to dobře zoptimalizovali.

  4. No, koukal jsem na ty screenshoty a je to teda docela mazec – sice takové jaksi (pro mě) "japonsky barevné", nicméně ten pocit z výšky tam je. Pohledy z první osoby jsou taky hodně zajímavé, když je člověk na římse mrakodrapu!

  5. já ten japonskej komixovej styl moc nemusím, ale k mirror’s edge mi barvy i styl kresby sedí. obzvláště cutscény jsou povedené

Napsat komentář

