projekt: Apache Wakan, Doom edition

Dámy a pánové, prosím přivítejte nejnovějšího člena rodiny uživatelů MTB, konkrétně 29” strojů. Do rodiny bikerů dnešním dnem přibyla Li.

Začalo to už někdy na jaře, když jsem zveřejnil fotky čerstvě dokončené Sensation White. Li se mi přiznala, že ji tenhle koncept zaujal. Dokonce prý víc než zaujal. Cítila velkou touhu něco podobně majestátního osedlat🙂
Další dějství se odehrálo o pár měsíců později, na naší společné dovolené.
Tehdy měla možnost vyzkoušet si hybrida mezi crossem a 29” MTB, mou modrou potvoru obutou do plášťů 2,1”
y1miXWnGeWNkqOjHzAd0gv0Q7bXRTaH8E_97Ms0BXe-gtM5nfPiLsxGX-VYGnmZztpUsFj3Nk0oomT-E-UPDLYaWZR8_sYRseErXPC3HEAN14Xe_bD5rLbzA-ttSmrIKYV4BOd77BbNm4IfwHto1rxtYA[1]

A bylo vymalováno. Li, svým stávajícím vybavením nucená zůstávat na silnici, přičuchla k terénu. V podstatě jsem jí dal danajský dar – ukázal jsem jí radosti a strasti terénní cyklistiky. A Li se projevila jako přirozený talent na XC. Pasáže, které jsem se já docela dlouho učil a najížděl si je, abych se v nich nezabil, zvládala na v podstatě neznámém stroji naprosto bravurně. Výstupy, sjezdy, nic pro ni nebylo problém. A mně bylo jasné, že silnice u ní v podstatě končí. Prostě je rozenej bajkr.

Začali jsme plánovat, jak pro ni postavit nějaký MTB, ať může do terénu.
26” stroj jsme docela brzo zavrhli – Li se jednoduše zakoukala do velkých kol a přestože je menšího vzrůstu, 29” bike je pro ni srdeční záležitost. Jasně, 26” je pro menší postavu vyhodnější, v terénu je hravější a je s ním víc srandy, 29” je podstatně větší tank a terénem se valí bez ohledu na překážky. Jenže, 29er je taky majestátní stroj, i když je postaven na malém rámu.

Nechtěli jsme kupovat celé nové kolo. Přišlo nám to zbytečné. Můj modrý cross se válí ve sklepě a je nevyužitý. Li by ho využila. Problém je velikost rámu – stávající má 20”, což je na ni samozřejmě moc. Na pohodové ježdění, které jsme si užívali v první půlce dovolené, jí to stačilo, ale v pořádném terénu se jasně ukazovalo, že jí je ta dvacítka velká, hlavně kvůli nedostatku prostoru u horní trubky. No a samozřejmě zadní stavba, do Šílence jsem sice Nanoraptory narval, ale na každé straně je rezerva řádově milimetr, čili totálně nepoužitelné pro seriózní ježdění.
Rozhodl jsem, že koupíme nový, menší rám. Volba padla na Apache Wakan. Já osobně design těchto rámů moc nemusím, Apache mi prostě nejsou vzhledové sympatické, ale sympatická je u nich cena a taky možnost osadit kola s velkými plášti.
wakan%20cross[1]

V podstatě proběhne kanibalizace dvou kol. Z mého crosse oholím komponenty včetně kol a vidlice a přehážu je na nový rám. Vznikne tak sice low-cost, ale spolehlivý, stroj v následující konfiguraci:
Velikost : 16,5”
Hmotnost : asi 14,5 kilo i s nářadím
Rám : Apache Wakan 2009
Vidlice : Suntour NEX 4050 (tady bych časem rád viděl něco lepšího, třebas RST-M29 Air nebo Rebu py*o)
Hlavové složení : FSA ACB
Kliky : Truvativ Isoflow
Středové složení : Kinex
Přesmykač : Alivio
Měnič : Alivio
Řazení : Deore M511
Převodnik : 44/32/22 Isoflow
Kazeta : BBB 11-28 (po sjetí bude nahrazena něčím co má 11-32 nebo 11-34, podle potřeby)
Řetěz : C9 Record
Náboj přední : M475
Náboje zadní : M475
Brzda přední : V-čka Tektro (kotvy tam nechci ani vidět, dokud nebude solidní vidla. V-čka taky brzdí.
Brzda zadní : –||–
Brzdové páky : Avid SD7
Ráfek přední : GrandRock GL
Ráfek zadní : GrandRock GL
Dráty : Swiss DT
Pedály : ??
Řídítka : Truvativ XR 580mm
Představec : noname 90mm
Sedlovka : hliníková🙂
Sedlo : prozatím Selle Italia Flite Titanium, ale co si tam dá čert, to je ve hvězdách, s Flitem moc spokojená nebyla.
Pláště : WTB Nanoraptor 29”x2,1”

je mi jasný, že chrti by tam nejraději viděli XT(R) nebo X.9/X.0, ale alívko mi sloužilo velice dobře dva roky a nevidím na něm nic špatného. ani přesmyk, ani šaltr nemají vůli a fungují skvěle.

Už se těším na první vyjížďku.

27 thoughts on “projekt: Apache Wakan, Doom edition

  1. čerte, můžeš nesouhlasit, můžeš protestovat, ale to je asi tak jediný, co s tím můžeš udělat. můj názor nezměníš. a neříkám to proto, abych si u tebe nějak šplhnul😉 – je to prostě pravda.

  2. Hele kluci – problém. Jak se ochladí a někde zastavím, abych fotila, okamžitě vidím velký kulový, protože mám šíleně zarošený brejle…Nemáte nějakou vychytávku? Mě to štve, furt čarovat s brejlema…

  3. mám objednanej srágor od Opticleanu, ale zatím nedorazil. pak podám reference.zkus se ale poptat někde v oční optice.

  4. to chci vidět, jak Li bude za jízdy fotit ty svoje detaily, u kterých leze po břiše nebo zaujímá prapodivné pózy

  5. VL: tak to bych musela bejt akrobat😀 v tomhle má Doom pravdu, já jsem ochotna kvůli dobrýmu záběru viset hlavou dolů z mostu😀

  6. Sakra Doome, už mám tady 3.-4. den otevřenou záložku s tímhle blogpostem, ale ještě jsem se k tomu nedostal, natož k diskuzi, která, jak koukám je rozsáhlá a beze mě :-(Jste na mě moc rychlí hoši🙂

  7. Píšeš, že Li zvládala bravurně pasáže, které jsi se dlouho učil. Mám za to, že to také souvisí s novým prostředím. Mě se také jelo líp, když jsem nevěděl do čeho jedu a částečně kam to vlastně jedu. Jsem se až divil, že jsem ujel víc, než kolik bych si "tam kde to znám" troufnul.

  8. JE: no, to na biku zas až tak neplatí. Je potřeba mít pasáž najetou, abys věděl, jak rychle to tam můžeš poslat. I když pár hodně technickejch úseků (sklon 45% a víc) jsem dal napoprvé a pak už nikdy🙂 Ale to asi Doom s Li nejezdili. Na těch normálnějších cestách fakt platí, že čím líp to znáš, tím máš větší jistotu a jedeš rychleji (správná volba rychlosti, převodů, stopy….)

  9. S tím najetím to je a není pravda🙂 Jezdím často domů takovou zkratkou, kde sjíždím hodně prudkej sešup a trefuju se mezi stromy na úzké cestičce. Když se netrefím, slítnu několik metrů do řeky mezi pořádný šutry. Cestička je buď zapadaná listím nebo mokrá, takže brzdit se dá jen velmi opratrně… a můžu říct, že čím víc to mám najetý, tím hůř jsem na tom😀 To je snad jediný místo ve střední Evropě a přilehlým okolí, kde se fakt bojím… jenže zase slízt a jít to pěšky? To mi ješitnost nedovolí…

  10. hlásím změnu specifikace. kliky nebudou Truvativ, ale moje aktuální SLX ze Sensation White. Sensation dostane 180mm XTčka a čert si taky polepší.

  11. seržo, prosímtě, než napíšeš takovouhle betální kojotinu, zjisti si o tom rámu něco vícjá stavím 29" MTB a ne dětský kolo

  12. Teda ještě že tý technice nerozumím😀 Můžu se aspoň bez obav těšit na nový stroj a starosti přesunout na hlavu někoho jinýho :-)A řeknu vám kluci, tohle řešení má něco do sebe ;-)Děkuju ti Doome…

Napsat komentář

